onsdag 17 oktober 2012

Konsumera rosa!

Bröst! Stora, små, långa, korta, fasta, lösa, skrynkliga, släta, vita, bruna, jämna, ojämna, vackra, otroligt vackra. Bröst ger barnet sin första näring, bröst attraherar och bröst är i fokus, kanske inte minst just nu. I oktober handlar allt om BRÖST!

Vart jag än vänder mig ser jag den ljusrosa färgen som symboliserar både lycka och sorg. Jag som är bra på att konsumera onödiga småsaker i vanliga fall, som slänger ut en tia där, en tjuga här får helt plötsligt en helt annan syn på pengar och konsumtion. Helt plötsligt blir allt rosa och konsumtionen fin. Och i år verkar det som att alla vill vara rosa.

Jag var inne i stan häromdagen och blev helt varm om hjärtat när jag såg hur många affärer som hade hakat på den rosa trenden. Förutom de rosa band som man kan köpa för 25 kronor i princip i vilken affär som helst så har många klädaffärer skapat en rosa kollektion där armband, nagellack och andra lättkonsumerade smågrejer kan köpas för att stödja bröstcancerforskningen. Bokaffärerna säljer rosa böcker, apoteken säljer rosa läppbalsam, bilaffärer låter en del av inkomsten för sålda vinterdäck gå till bröstcancerfonden, och tidningen du just nu läser har en rosa layout och skänker även de pengar till fonden. Alla vill vara med och stödja, alla vill vara rosa!

Men bröstcancer handlar tyvärr inte bara om att konsumera söta rosa grejer. Bröstcancer är så stort, det finns överallt! Nästan alla känner eller vet om någon som har eller har haft bröstcancer. Forskningen går framåt och tack vara den är det många som hamnar just i har haft bröstcancer-facket. Men ibland går det inte, när det värsta händer är det svårt att se ett rosa band. Svårt att se hopp. Jag och många med mig har medmänniskor som har drabbats av bröstcancer. Jag och min familj förlorade en vän i sjukdomen. Det är fruktansvärt tragiskt när människor inte får leva hela sitt liv och familjer förlorar dem de älskar på grund av en så onödig sjukdom. Men trots att så fruktansvärda saker händer känner jag i nuläget fler människor där bröstcancern har gått att bota, än där det har gått illa.

Det var inte längesen cancer innebar död. Då det inte fanns något att göra, men idag finns det forskning. Det finns metoder som stoppar och bromsar. Och när man står där i mataffären och ser det rosa bandet som finns framme vid kassan ska det inte finnas någon tvekan. För 25 kronor kanske en krönikör om 50 år kommer kunna skriva om den hemska folksjukdom som befolkningen med gemensamma krafter lyckades utrota. Och jag tror att det rosa bandet, och den rosa månaden oktober vill visa är att det finns hopp. Ett litet rosa band kan bidra till skillnad.

Oavsett om man är man eller kvinna, gammal eller ung är ett rosa band en vacker accessoar som står för hopp. Under Oktober månad önskar jag mig rosa, jag vill konsumera rosa, jag vill att andra ska konsumera rosa. Framför allt vill jag att den sorg och oro som många bär på ska bli en drivkraft till att förändra.

Rosa är vackert, bröst är vackra, liv är vackert!

1 kommentar:

  1. Nu har jag tipsat om din krönika i min blogg!
    Denna var så himla bra!
    Tänkvärt med framtidstro och rolig

    SvaraRadera